niedziela, 1 czerwca 2014

Wiem co jem #2

Dzisiaj pokażę Wam bardzo prosty przepis na ciasteczka owsiane. Spora część z Was już je pewnie robiła, ale są tak łatwe do zrobienia i tak pyszne, że po prostu muszę je Wam zaproponować jako wspaniałą alternatywę dla sklepowych ciastek.

Swoje ciasteczka zrobiłam ze względu na frustrację, jaką wywołało we mnie kolejne opakowanie łakoci "pełne zdrowia i radości, które odchudzi i przy okazji wyleczy". Oczywiście w składzie na pierwszym miejscu był utwardzony tłuszcz roślinny czyli największy żywieniowy śmieć pełen tłuszczów trans, a tuż za nim cukier. 
Niektórzy powiedzą, że im się nie chce, że nie warto, że za drogo. Dla zdrowia zawsze warto poświęcić trochę czasu. Nie ma chyba osoby, która nie lubi słodyczy, a zawsze lepiej słodkości samorobne z kontrolowaną ilością cukru. Cenowo też wychodzi ok, bo za składniki na 60 ciastek zapłaciłam jakieś 15 zł.
Składniki:
  • 500 g płatków owsianych
  • kostka masła
  • pół szklanki cukru
  • po 100 g żurawiny, rodzynek i moreli suszonych
  • 3 jajka
  • 5 łyżek mąki
Do roztopionego masła należy wrzucić cukier i mieszać do rozpuszczenia. Następnie wsypać płatki owsiane i owoce, wymieszać. Gdy masa ostygnie, wrzucić roztrzepane jajka i mąkę, wymieszać. Na blachę pokrytą papierem do pieczenia układać porcje masy. Ciasteczka nie rosną. Piec w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni przez 20-30 minut. Pachnie i smakuje obłędnie :)



A co w nich wartościowego?
  • masło: sama nie jestem wielką zwolenniczką ani masła ani margaryny. Ale od czasu do czasu do wypieków zdecydowanie masło. Zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach A, D, E i K, a jego nasycone kwasy tłuszczowe zrobią nam zdecydowanie mniejszą krzywdę niż utwardzone tłuszcze roślinne obecne w twardych margarynach. Jednak na co dzień używajcie rzadko - nie warto zapychać sobie żył.
  • płatki owsiane: płatki uwielbiam i jem bardzo często. Zawarty w nich błonnik wiąże cholesterol i kwasy żółciowe, więc sprzyja obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi. Dodatkowo poprawia perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom i pęcznieje w żołądku, dając uczucie sytości na długo. Dla mnie 3 łyżki płatków owsianych z małym jogurtem naturalnym to świetne drugie śniadanie. Co poza tym? Płatki owsiane to prawdziwa kopalnia zdrowia. Zawierają witaminy z grupy B działające korzystnie na układ nerwowy i koncentrację, magnez i żelazo, a także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a których na co dzień jemy za mało. Trzeba jednak pamiętać, że są dosyć kaloryczne. 100 g zawiera ok. 360 kcal. Jedna łyżka to jakieś 15g
  • suszone owoce: morele są pomocne przy anemii ze względu na dużą ilość żelaza, poza tym są bogate w wapń, potas i fosfor oraz witaminę A; żurawina jest znana z pomocnego działania przy infekcjach układu moczowego, jest świetnym źródłem przeciwutleniaczy. Trzeba jednak pamiętać, że suszone owoce to bomby kaloryczne, a nie niewinne przekąski. 100 g owoców dostarcza 250-300 kcal.
Jak widać ciasteczka dietetyczne nie są, jak to ciasteczka ;) Ale są zdrowe i milion razy lepsze niż sklepowe sztuczniaki. Warto mieć je pod ręką, gdy nachodzi nas ochota na coś słodkiego.

5 komentarzy:

  1. Mniaaam! Ja na śniadanie staram się jeść owsiankę z owockami i gorzką czekoladą ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe, tez jem podobne posilki :)

    OdpowiedzUsuń