środa, 5 marca 2014

Wiem co jem #1

Dzisiejszym postem chciałabym rozpocząć cykl, w którym skupię się na zdrowym jedzeniu. Nie na byciu eko czy slim, tylko po prostu na racjonalnych wyborach. Nie przyznawałam się jakoś szerzej do studiowania dietetyki, jednak żywność i żywienie budzi moje szczere zainteresowanie, więc dlaczego nie przekazać tego dalej? :)
Pokażę Wam prosty przepis na kotlety mielone inaczej. Będą to kotlety ze szczypiorkiem i rukolą gotowane na parze. Przepis na kotlety mielone każdy zna, więc nie będę się nad nim zatrzymywać. 

Do mięsa dorzucamy posiekany szczypiorek w ilości według uznania. Z mięsa formujemy płaskie placki, na których kładziemy rukolę (może być w ilości sporo większej niż na zdjęciu, bo u mnie słabo było czuć jej smak :)), całość zawijamy i uklepujemy w rękach, aby kotlety się nie rozpadły. 


Tak przygotowane zawijasy gotujemy na parze ok 20 minut (może być parowar, garnek do gotowania na parze lub choćby metalowy durszlak ustawiony na garnek). Dodatki dowolne. Ja wybrałam dzisiaj kaszę jaglaną i surówkę z czerwonej kapusty.




A teraz część zasadnicza, czyli "wiem co jem".
  • mięso mielone - najlepiej kupić kawałek łopatki czy karkówki w sklepie mięsnym i poprosić o zmielenie.Mamy wtedy 100% pewności, że to rzeczywiście mięso. Przygotowane na parze nie wchłonie dodatkowego tłuszczu z patelni, ponadto wytopi mnóstwo już w nim zawartego.
  • szczypiorek - zawiera witaminę C, z grupy B, kwas foliowy i liczne minerały, ułatwia trawienie i zapobiega zaparciom
  • rukola - źródło witaminy C, wapnia i magnezu. Jak każda sałata zawiera przeciwutleniacze, chroniące komórki przed starzeniem i nowotworami.
  • kasza jaglana - im mniej przetworzona, tym lepiej. Co jest ważne w przypadku gotowania kasz? Nie gotujemy ich w nadmiarze wody - tak jak makaronu, tylko w proporcji 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody aż do całkowitego wchłonięcia wody przez kaszę. Gdy odlewamy wodę, cała wartość odżywcza kaszy idzie do zlewu, zamiast trafić na talerz. Zawiera witaminy z grupy B, miedź i żelazo. Jest lekkostrawna, nie uczula i ma właściwości przeciwwirusowe.
  • czerwona kapusta -  zawiera spore ilości witaminy C i E, potasu i magnezu. A co najważniejsze jest źródłem silnych przeciwutleniaczy - antocyjanów, które nadają barwę owocom i warzywom i chronią je przed czynnikami zewnętrznymi, jak zanieczyszczenie środowiska czy stres cieplny, natomiast nas chronią przed chorobami cywilizacyjnymi.

11 komentarzy:

  1. Wieprzowine, zamienilabym na indyka lub ewentuwlnie cielęcine czy wolowine :) ale cala reszta to same witaminy :) ja niestety nie moge jesc kaszy jaglanej, a wiem jak jsst zdrowa. Polecam tez pęczak :)

    OdpowiedzUsuń
  2. z przyjemnością będę czytała te posty

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeju, uwielbiam rukolę. Muszę koniecznie to zrobić. I proszę więcej takich postów pani dietetyk :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pysznie uwielbiam takie obiadki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawy pomysł, choć zmieniłabym mięso

    OdpowiedzUsuń
  6. pomysłowe, nie spotkałam się jeszcze z taką wersją nigdy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ja zawsze kupując mięso mielone proszę o zmielenie przy mnie, czuje się pewniej, ze wiem co to za mięso ;d
    w tej formie wygląda ciekawie i brzmi apetycznie, chętnie wypróbuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajnie tu u Ciebie, zapraszam do mnie..! :)
    http://kosmetycznawycieczka.blogspot.com/2014/03/konkurs.html
    Zachęcam do wzięcia udziału w konkursie..;)

    OdpowiedzUsuń